28 mars 2010

28/3 Det gick bra för mig


Kom upp till Helsingborg för att springa ett terränglopp på 8km i en "dalgång", jag tyckte mer det liknade en ravin för det var väldigt brant där nere. Tror fotot här ovanför kan ge en bild av backarna i bakgrunden. När jag såg vad som väntade insåg jag att det skulle vara svårt att knäcka sub 32min som var mitt mål. Underlaget var också ganska tungt efter gårdagens regn men bestämde mig trots detta för att köra med Newtons istället för mina Ravenous.


Det var nästan bara föreningslöpare på plats idag, dem drog upp ett jäkla tempo direkt. Jag tryckte på och hade pigga ben som svarade bra, var också nöjd med starten och kom loss på ett bra sätt. Sprang om lite löpare och insåg att det skulle gå riktigt bra idag, vid 3,5km kom en ordentlig backe och på toppen blev jag ganska slut. Fick dra ner på tempot och började bli omsprungen vilket drog ner självförtroendet.


Fick upp tempo efter 200m och kunde pressa på igen, nu sprang jag om klungan som precis dragit förbi mig och jag var på G, det var jätteroligt att springa. Gick in på andra varvet och allt flöt på bra i ett 3:50-tempo.


Sen kom den där förbannade backen igen och jag pressade allt vad jag kunde. En funktionär stod på toppen och peppade mig, tackade honom när jag väl kom upp. Nu skrek kroppen och jag fick svälja hårt några gånger för att inte spy. Fick ordning på mig igen och gav järnet utför de sista 300m innan mål.

Jag klockade mig själv på 31:39 men den officiella tiden blev 31:48. Dem hade manuell tidtagning och det var lite strul med den idag så jag tror dem missade ca 10 sek men det kvittade. Jag fixade sub 32min och resultatmässigt hade det ingen betydelse.


Var mycket nöjd med en fin 5:e plats av totalt 33st i min klass. Kroppen var också fantastisk idag! Inga känningar av någonting trots att jag körde på max i backarna, känner mig stenhård och mitt pannben bara växer och växer!! :)

Välbehövlig energi efter loppet

Rätt val av skor, lerigare än så här var det inte.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig beskrivning av loppet. Man får nästan följa med som en fripasagerare.

Grattis till uppnått mål.
Det kommer bli ett bra år för dig det här :)

Anna sa...

Det går bra för dig nu Daniel! Underbart och ett stort grattis till den fantastiska tiden och placerngen. Man blir ju helt mållös av att läsa om dina prestationer människa!

anneliten sa...

Du är sannslöst snabb! Backar tycks inte göra någon skillnad! Är det skorna det hänger på ska jag genast se till att köpa ett par.

Löpning & Livet sa...

Grymt ju! Stort grattis!!

Kul med så mycket bilder också :)

Staffan sa...

Wow, grattis till en supertid! När det blir plattare i någon stadstävling kan du sedan springa sub40 på milen lätt!!

Löptekniken var det heller inget fel på ser jag på bilderna!

Mikael Björk sa...

Mycket elegant jobbat. Kul att träffas idag - i verkligheten.

ps. Jag fick ingen tid alls enligt resultatlistan. :-( Har mailat dem och väntar på korrektion.

Pernilla Hult sa...

Du är sanslös - igen! =)
Grattis till väl genomfört lopp!

Ingmarie sa...

Åh vad roligt! Helt sanslöst bra gjort. Stort stort grattis!

Marcus sa...

Flott löpt. Gött att komma igång med tävlingar. Bästa träningen. // M

Daniel sa...

Peter - Tack! Det var verkligen en bra start! Det bästa är att kroppen känns kanon :))

Anna - Tack! Det känns ju som man har värsta hejaklacken i ryggen är på bloggen. Verkligen ett bra stöd och man flyger fram. :)

Anneliten - Dem här skorna passar mig verkligen som handen i handsken och får mig att springa "rätt". Tappar jag teknik så märks det direkt i dessa. Vill nog påstå att dem gör mig snabbare även om det kanske låter lite konstigt. ;)

Andréa - Tack! Vi sprang kors och tvärs i den här dalen och min fru stod med kameran i mitten. Bra bana för publik då dem fick se mycket av loppet utan att behöva röra på sig.

Staffan - Tack! På en inte alltför kuperad 10k bana bör jag kunna fixa sub40 nu. :)
Tekniken sitter nog som den ska med isättningen under mig. Som jag skrev till Anneliten så är det svårt att springa "fel" med dessa skorna. Det gör ont i hälen då ;)

Mikael - Det var trevligt att träffa dig. Letade efter en kille med X-Talons innan starten men jag hittade dig efteråt istället :)
Tråkigt med din tid, hoppas dem kan få rätsida på det. Dem hade nog ganska mycket strul ;)

Pernilla - Tack! Hoppas detta kan hålla i sig hela säsongen nu!

Ingmarie - Tack!

Marcus - Tack! Det är verkligen bästa träning och här fick jag ju även lite backträning i högt tempo. :)

mikael sa...

En riktigt bra tid och så pass tidigt på säsongen.
Stort grattis!

Daniel sa...

Tack Mikael! Det blev en skön start detta! :)