11 okt. 2010

10/10 Staten Island Half Marathon

04:40
Klockan ringer och det är lite segt att gå upp trots att man blir morgonpigg av tidsskillnaden på 6 timmar. Kroppen känns dock bra och vaknar till liv efter ett tag, det ska ju springas tävling!


06:00
Sitter på 1:ans tunnelbana ner till South Ferry, samtidigt går starten på Hässelbyloppet på hemmaplan och jag håller tummarna för alla som jag vet ska springa.


06:30
Ombordstigning på Staten Island Ferry tillsammans med en massa andra löpare som ska springa loppet.



06:45
Det är magiskt ute på Hudson River och solen håller på att gå upp över en klarblå himmel. I horisonten ser man den mäktiga Verrazano Bridge och minnena från förra årets mara väcks till liv. Inser att jag ska springa förbi denna bron 2ggr idag och nu börjar jag känna mig grymt inspirerad och laddad.


07:30
Solen går upp över en armada med ambulanser och jag är redan imponerad över hur proffsiga och välorganiserade loppen som NY Road Runners arrangerar. Trots 4000-5000 löpare så flyter allt på som ett rinnande vatten.


08:00
Jag inser att det här loppet är större än jag trodde och blir väldigt glad när jag märker att jag lyckats seeda in mig i första startfållan. Lämnar in väskan med överdragskläder och börjar värma upp. Benen är lätta och känslan finns definitivt där, idag blir det åka av! Speakern ropar in till startfållan, jag ställer upp för att rocka loss och en av löparna bredvid mig frågar...Are you ready to roll?! Oh yes!!!

08:30
Någon känd sångerska sjunger nationalsången precis bredvid mig, trots att jag inte är amerikan så får jag rysningar och det börjar koka i startfållan. Startskottet går och spektaklet drar igång....

Seedningen var verkligen kanon, jag kommer fort in i mitt tempo utan problem med trafiken och benen svarar fint. Det går riktigt riktigt lätt, en känsla jag haft svårt att hitta på dom senaste tävlingarna vilket stärker mig.

Banprofil

Efter 3km inser jag att den här banan är ganska kuperad och tuffare än vad jag trott. Jag peppar mig själv med att jag hårdtränat i backar inför Lidingö och att jag SKA fixa detta! Gör en high five men en cool gubbe i orange fluffig "pimp-kostym" och tillhörande käpp. Börjar sedan plocka placeringar på löpare som gått ut för hårt i starten och känslan är fortfarande grymme grym!

Vid 6km börjar solen bränna på ordentligt och jag jagar skugga för att hålla mig sval vilket funkar toppen. Kommer upp jämsides med en annan kille som springer i Newtons och påpekar att han har fina skor. Vi pratar lite om skor och han tipsar mig om banan och frågar vilken tid jag siktar på, under 1:26 svarar jag medan han själv siktar på att gå under 1:23. Han förklarar också att vi har farthållaren i gul tröja för 1:22 50m framför oss och att det ser riktigt fint ut. Killen ska dock köra en positiv split á la Staffan och det är inget jag kan utan det brukar bli en negativ split av det.

Vändningen vid 10km kommer och både newton-killen och farthållaren för 1:22 ökar tempo för sin positiva split. Jag kan inte hänga på och ligger kvar i ett 4:00-tempo som jag behärskar. Hänger heller inte läpp för att inte orka hänga med utan är istället glad över att ha fixat första 10km på 39:16 trots backarna och dessutom var jag fortfarande väldigt fräsch.

Km-tider första 10k

Jag fortsätter trycka på och det ser bra ut, vid 13km kommer ett riktigt as till backe och jag passar mig för att dra på syra helt enligt taktiken jag körde på Lidingö. Det blir en dålig kilometer på 4:23 och jag tappar lite placeringar dock helt väntat och "Lidingötaktiken" skulle visa sig lönsam. När jag kommer upp på krönet och det börjar rulla på utför så har jag fint tryck i benen och jag plockar både placeringar och tid. Drivet håller i sig flera kilometer och på kilometer 14, 15 och 16 snittar jag 3:58-tempo, jag möter också min fru på andra sidan banan som får en high five vilket spädde på allt ännu mer. Oj vad roligt det var att springa nu!

Det sista kuperade partiet kommer och jag är fortfarande stark men tappar tempo i backarna. Sista kilometern har jag vittring på  sub1:25, pumpar på friskt men inser att det nog blir för tufft, trycker på för fullt ändå eftersom jag har ett nytt fint pers på gång.


Kommer över mållinjen på 1:25:09 och har persat med över 1min på denna tuffa bana. Är grymt nöjd och fick en fin placering som 109:a bland flera tusen löpare. Riktigt skönt också att äntligen få till ett lopp där jag känner att allt funkat. Har senaste tiden haft lite problem med något "okänt" men idag var kroppen med mig hela vägen.

Tiderna för dagen

Glad i hågen väntade jag nu på min fru som hade tidsgränsen på 3timmar som mål. Hon har haft problem med knäna sista tiden men bestämde sig trots allt för att ställa upp och se om det gick. Det var riktigt roligt att stå och heja på alla som spurtade i mål och stämningen var verkligen på topp.


Det välde in löpare i alla former.....


"Fidel Castro" kom springandes....

Konstigheten för dagen var killen med gasmask och batong...


Sedan kom min fru vilket var härligt att se då jag varit lite orolig för hennes ben. Hon grejade tidsgränsen med god marginal och fixade sin första halvmara på 2:47:49. Grattis älskling till din första halvmara!!!


Idag rockade Staten Island och det var två glada löpare som lämnade detta trevliga och soliga ställe!

22 kommentarer:

Anders sa...

Hej!
Grattis till er båda för väl genomförda lopp! Måste varit en häftig upplevelse, kul att läsa om det här hemma i kalla Sverige...
Ha det!
//Anders

Löpning & Livet sa...

Men herregud mnniska, hur många gånger ska du persa i år?! ;)

Grymt! Grattis!!

anneliten sa...

Fantastisk läsning så här måndag morgon i Sverige, med is på bilrutorna. Du är enorm både på att springa och på att beskriva känslan i ord! Grattis till pb!

Staffan sa...

Du verkar trivas att springa i den där "stan" :) Fantastiskt bra Daniel, det såg ju inte direkt ut som en promenad i parken där på höjdprofilen!!

Härlig racerapport också, jag var med hela vägen! PS, vad fick Fidel Castro för tid, är han tillräcklig pigg för att springa halvmara hos ärkefienden USA ;)

Joel R sa...

Ser ut som ett roligt lopp (även om jag förväntade mig ett större deltagarantal). Fin taktik som verkar ha gått hem, precis som Andrea säger så börjar man undra var den bortre gränsen finns, sannolikt är den en bra bit bort.

Grattis igen och beroende på hur länge ni stannar så får ni ha en fortsatt trevlig resa!

John sa...

Stort grattis! Imponerande löpning som vanligt från vår kära Daniel som alltid levererar. Riktigt bra kilometertider genom hela loppet dessutom. Banprofilen såg ju riktigt extrem ut. Hoppas ni får en fortsatt trevlig vistelse i Nevvan!

Martin sa...

Galet bra tid! Grattis! Verkar ha varit ett kul lopp.

Petra sa...

Ah, jag har last tva ganger och bara ler i hela ansiktet. Herregud vad bra jobbat (igen...)!! Grattis till bade Sofie och dig!

Anonym sa...

Pers och så en massa shopping, inte illa :)

Katarina M-I sa...

Vilket team ni är!

...och jag får gåshud av din racerapport. Det är SÅ det ska kännas att springa tävling!!

Nästa gång ska jag tänka innan tävling "nu ska jag f*n springa som Daniel, lätta ben och high fives!"

Ingmarie sa...

Åh vad roligt! Det måste ha varit vegomaten. ;-) STORT Grattis till er båda! Du har mail med. :-)

Sara sa...

Härlig läsning! Skönt att springa när allt stämmer:) Stort gratts till ditt nya fina PB!

Erik sa...

Så grymt! Jag injicerar inspiration genom ögonen. Tack Daniel! Paragon är verkligen en härlig butik. Lite dyr ibland, men det är det ju värt.

Mikael Björk sa...

Topp! Grattis till den fina tiden... Nu kan du sikta på att bara glida, njuta och äta wienerbröd på Marcusloppet. :-)

Anna sa...

Gött Daniel, stort grattis! Du är ju helt otrolig. Rekord efter rekord. Så grymt.

Lars sa...

Galet bra! Helt fantastiskt... mådde du inte lite dåligt för några veckor sedan? Snacka om att hitta formen i raketfart!

Tomas Sivertsson sa...

Grattis!!
Helt underbart att persa, gjorde det själv i lördags på Göteborgs halvmara, en grymt god känsla är det!!!
Alltid lika roligt att läsa om dina äventyr.

Daniel sa...

Anders - Tack! Längtar inte hem till kylan! ;)

Andréa - Tack tack tack! Nu är det nog slut med persen för i år ;)

Anneli - Tack! Roligt att du gillade min berättelse. Hoppas du fick en bra måndag ;)

Staffan - Tack! Jag trivs verkligen som fisken i vattnet här och det är grymt inspirerande att springa här. Fidel var piggare än vanligt men har inte koll på vilken tid han fick. Sub 1:30 kanske? ;)

Joel - Tack! Hade ju inte koll på banan och lade upp taktiken efterhand, började bli orolig när jag såg alla backarna men det gick vägen :)

John - Tack! Banprofilen var tuff men detta var ändå en av dom snabbaste halvmarorna i NY. Säger en del om hur backigt det trots allt är här ;)

Martin - Tack! Det var verkligen ett roligt lopp. Trots att det var en bana som man vände på blev det bra då man fick stöd av löparna man mötte på andra sidan.

Petra - Tusen tack! Sofie hälsar!

Badgear - Som grädde på moset! ;)

Katarina - Precis så här ska en tävling kännas! Roligt att det framgick i min berättelse. Detta gav mersmak och jag känner mig laddad för att träna och bli bättre nu i vinter. Känslan av lätta ben är obetalbar!!! :)

Ingmarie - Tack! Det måste ha varit vegomaten! ;)

Sara - Tack! Det är bara så skönt när allt stämmer! :))

Erik - Tack! Visst är Paragon lite dyrt men där finns ju nästan allt ;)

Mikael - Tack! Visst blir det bara till att glida nu sista månaderna av året. känns skönt nu när jag fick till ett "perfekt" lopp :)

Anna - Tack! Det går verkligen på rätt håll. Misströstade lite för ett tag sedan men nu har jag fått ett kvitto på att sommarträningen gjort nytta :)

Lars - Tack! Visst mådde jag inte helt bra för ett tag sedan och jag tror fortfarande att något felar trots att jag mår bättre. Ska in och ta prover när jag kommer hem...

Tomas - Tack! och grattis själv till perset. Alltid samma goa känsla!! ;)

LOPARJANNE sa...

Grattis till ett bra lopp och ditt pers.
Riktigt bra jobbat!!!

Daniel sa...

Tack Janne! :)

Anonym sa...

Underbar racereport! Och helt fantastiskt bra jobbat! Är inte lite imponerad över dina prestationer! :-)

Ha en fortsatt skön vistelse i NY!

Daniel sa...

Tack Hempa! Kul att du gillade rapporten :)
Vi har det bra här men imorgon bär det av hemåt igen....