25 juli 2011

Dagen efter tips

Jag tog ett "dagen-efter" pass idag för att mjuka upp kroppen efter gårdagens backar. Lagom tills kvällen blev det dåliga vädret betydligt bättre och jag fick till ett skönt pass på 8km. Halvvägs stannade jag och körde en av mina favoritövningar som min naprapat kallar för stående "Jane-Fondas",  perfekt dagen efter ett backpass för att få en stel höft att vakna till liv igen!  Jag vet att jag tjatat om denna övningen förr men vill gärna tipsa om den ännu en gång!


Jag fick denna övningen av min naprapat för lite över två år sedan eftersom jag hade problem med en överansträngd höft vilket gjorde att jag drabbades av löparknä. Löparknä är definitivt inget roligt att ha så därför har jag kört denna övningen flitigt 2-3ggr/vecka under dessa två åren och höften har fungerat bra hela tiden. Här är lite instruktioner hur ni utför övningen, testa gärna under några veckor och se om ni märker skillnad i löpningen!

"Ställ dig jämfota på golvet. Har du bra balans så kan du göra det fristående annars kan du ta typ en matbordsstol och ställa framför dig som du kan stötta dig lite på.

Dra ena benet rakt ut åt sidan så långt det går och stanna upp en aning innan du drar in det igen. Gör detta 15-30ggr eller så många gånger du känner att du orkar, sedan gör du samma sak med andra benet.

Efter detta gör du precis samma sak igen fast foten ska peka utåt. 15-30ggr på varje ben.

Efter det är det samma visa igen fast foten ska peka inåt.....15-30ggr på varje ben.

Det är viktigt att du hela tiden har raka knän och att höften är parallell så att du inte vrider på dig, se också till att dina rörelser är under kontroll så att du inte slänger ut benet....lugnt och fint alltså ;-).

Vill man sedan öka på lite kan man sätta viktmanschetter runt vristerna."

7 kommentarer:

Anonym sa...

Detta ska jag testa! Har samma problem, när höften krånglar så börjar det stråla ut till löparknä. Tack för ett bra tips!

mikael sa...

Har avverkat nästan 1400 km i år och på hela förra året sprang jag 1000 km.
Detta har lett till att jag fått en överansträngning i senfästet mot höften. Fick två nyttiga stretchövningar av sjukgymnasten.
Stretchar ca 15 min varje dag annars men detta var nytt för mig och har funkat kanon.
Fast ytterligare en övning som du tipsar om här är hur bra som helst. Börjar med dne imorgon :)

Daniel sa...

Mimsan - Då tror jag denna övningen kan vara bra för dig! Kolla även detta inlägget inne hos Anna och lycka till med ditt knä!

http://blogg.piggelina.se/2010/06/konsten-att-bli-av-med-ett-lparkn/

Mikael - Det är lätt att höften får på fan när man ökar mängden! Bra med stretch men tänk också på att du inte "sitter ner" när du springer. Fram med höften även på dom lugna passen där det är lätt att glömma bort hållningen ;)

Karin sa...

Tack för tips! Nu gäller det bara att hoppas att jag intye är för lat för att göra den... Eller hoppas förresten, det väljer jag ju själv... Men jag är hopplös på alternativträning, även om jag så sakterligen har blivit nååågot bättre. Du inspirerar!

Anna (Orka mera) sa...

Det märks att vi har samma naprapat :) Står själv och svänger som värst med mina ben inför varje löppass nu. Hoppas det funkar lika bra för mig som för dig!

Daniel sa...

Karin - Det är en lätt övning att "ta med sig". Gör det medan du borstar tänder på kvällen så slår du två flugor i en smäll och får samtidigt en fin balansövning! :)

Anna - Visst märks det och visst kommer det bli bra. Det blir det alltid! :)

Johan sa...

DANIEL!
Denna övning kör jag varje dag f n :-)