5 aug. 2011

Varför hälsar ni inte?

Aldrig förr har jag sett så mycket sportcyklister ute på vägarna när jag springer. Jag vet inte om det är en boom efter Tour de France eller vad det kan vara frågan om? Senaste tiden har jag haft ett litet projekt att se till att hälsa på dom jag möter och nästan inte en enda hälsar tillbaka!?

Jag kan inget om cykelkulturen och kanske hälsar man inte när man cyklar eller så har folk fullt upp med att se coola ut i sina Star Trek-outfits med frigolitbitar på huvudet? Tänker testa en annan typ av hälsning ett tag och se om det har någon effekt annars lägger jag inte mer energi på att sticka upp handen fler gånger...

Live long and prosper!

17 kommentarer:

Unknown sa...

Ha ha, dem cyklar för att dem inte orkar springa eller har taskiga knän. Sen vågar dem nog inte släppa styret för att hälsa ;-)

Daniel sa...

Funderade på det där med styret men jag har sett cyklister släppa styret och langa vattenflaskor mellan sig i hög fart utan problem ;) Nog kan dom lätta på handen någon centimeter för att hälsa tycker jag...

Det där med knäna låter jag vara osagt! ;) Cykling är dock en bra träningsform om man har problem med knäna ;)

Annika sa...

Nog är det trevligt att hälsa på varandra så försök du några ggr till. Men en del har en hård fasad. Ett strålande exempel när vi lagt till i en gästhamn och en tjej springer fram till en segelbåt (hon hade själv fått hjälp en liten stund tidigare) för att hjälpa dem att ta emot. "Det är lugnt" sa killen och hoppade själv på bryggan utan att kosta på sig ett litet tack. Kommentarer överflödiga men de vänliga goa själarna ska hyllas för vem/vilka vill ha ett kyligt samhälle Sköt du ditt så sköter jag mitt??? Långrandiga hälsningar från ett för dagen regnigt Tjörn.

Daniel sa...

Nog är det trevligt men man känner sig som ett fån varje gång man sticker upp handen och dom fortsätter cykla på med sitt stenansikte. Tror dom kan reagera på min nya hälsning på gott och ont ;)

Dåligt av killen där! Självklart ska man tacka när någon vänlig själ vill hjälpa till!
Ha en fin helg!!!

Thomas sa...

Hahaha...!

Det är en lite annan attityd hos cyklister har jag förstått.
Men lycka till..tron kan förflytta berg säger dom ju:-)

Sofie RW sa...

Fast jag måste säga att jag är förvånad över att cyklisterna hälsar så mycket på varann, vilket jag märkt de ganska få gångerna som jag varit ut och cyklat. Jag hör till kategorin som har så fullt upp med mig själv och att jag inte kör till skogs när jag cyklar, och därför har svårt att hälsa, haha.

Helena sa...

Hm, mycket intressant iakttagelse där min vän!!! Förstår vad du menar så väl, FAST jag är cyklist som rör mig mycket på vägarna.

Jag hälsade glatt på alla i början av min "karriär" då jag förstod att det hörde till god sed. Absolut inte alla hälsar dock tillbaka :-(( Men många ändå tycker jag. Undantaget en viss Lundaklubb som (verkar) gjort det till sin grej att bistert stirra rakt fram, mååånga är vi som tycker så! De får i ärlighetens i mittenfinger i ryggen när jag passerar dem nu för tiden. Såklart, någon ENSTAKA där hälsar, f´låt fina ni! Men jag fortsätter hälsa på faktiskt, inte jag/vi som ska känna oss dumma, utan de. Ouppfostrat och hör inte till god hyfs helt enkelt! Sådärja, dagens avhyvling ;-D

Kram på dig vännen!

Anonym sa...

Cyklister hälsar bara på de som har vita strumpor och glasögonskalmarna utanpå hjälmremmen. Dvs andra cyklistervsom är lika insatta som dem själv. Prova!

Mikael Björk sa...

Den anonyme är jag ^^

Katarina M-I sa...

Haha, Mikael är nog närmast sanningen här, tyvärr. Nu finns det en hel uppsjö av "typ"cyklister. Men de allra bajsnödigaste hälsar inte på cyklister som de själva inte kategoriserar som "cyklister" (se Mikaels definition). Jag bryter mot alla slags etikettregler vad gäller cykling, men det har tagit mig ganska långt och jag tänker fortsätta med det.

Fortsätt hälsa Daniel, det är det enda rätta. Det enda sättet att förändra världen är att börja med sig själv!

KRAM

Anna (Orka mera) sa...

Intressant iakttagelse. Har själv konstaterat att det är större chans att man får en hälsning om man själv sitter på en racer än om man kör på en halvtaskig moutainbike, då är det INGEN racercyklist som bemödar sig.

Daniel sa...

Thomas - Jag ska jobba på det! Svårflörtade är dom! ;)

Sofie - Kan förstå att det inte går att hälsa när man ha fullt upp med sig själv ;) Kul ändå att cyklister verkar hälsa på varandra, åtminstone i dina trakter ;)

Helena - Intressant att höra detta från en cyklist! Får se om jag stöter på några stencoola Lundacyklister där ute. ;) kram tillbaka!

Mikael - Då är det alltså jag som har osportsligt utseende eller nåt när jag är ute på vägarna. Får testa andra kläder! ;)

Katarina - Finns verkligen olika typer av cyklister men jag kan inte urskilja dom. Såg ett häftigt par en gång som cyklade förbi och trodde dom var värsta eliten. Sedan stannade dom på backen längre bort och delade på en cigarrett..???? Ska testa hälsa ett tag till oavsett vilken typ jag stöter på!
Tycker du är en riktigt cool cyklist som säkert hälsar glatt :) Kört ditt race för du gör det sååå bra!
Kram!

Anna - Oj! Nästan så man skulle ta en gammal rostig cykel och hälsa när man drar förbi. Mr Bean vet hur man gör! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=CdICFrd_2j8

Ingmarie sa...

Jag hälsar på alla som kutar när jag själv kutar och alla som cyklar när jag själv cyklar och alla som går när jag själv går. (Om jag inte är helt inne i ett intressant samtal med mig själv eller en med löp-cykel-gång vän)Ibland får jag ett hej tillbaks ibland inte.
Kör dock bara med vanligt "hej" eller en nick+leende om jag inte vågar släppa styret. ;-)

Lisa sa...

Tyvärr är detta, att inte hälsa utan stirra rakt fram, ett fenomen som verkar gälla inte bara cyklister utan även de flesta löpare. På mina turer runt i Lomma-trakten slås jag av att de allra flesta man möter gör sitt yttersta för att undvika ögonkontakt och därmed se mitt leende och försök till kontakt.
Var i Schweiz härom veckan och där rådde motsatsen, var t.om tvungen att stanna ett par ggr då jag råkade i samspråk med trevliga människor.
Vad är problemet här i Sverige? Varför är vi rädda för varandra?

Daniel sa...

Ingmarie - Kan se ditt vinkande och leende framför mig. Fortsätt med det! :)

Lisa - Håller med om att löpare inte är mycket bättre men dom få jag möter här ute hälsar alltid, kanske för att vi just är få? ;)
Visst är det nog ett fenomen här i Sverige! Har sprungit i Central Park i NY några gånger och där är det något helt annat. Man får glada tillrop och folk hälsar och peppar.... :) Vi är nog rädda för varandra här!?

Anonym sa...

*Skrattar*, du är roligt du! May the force be with you!
/Hanna

Daniel sa...

Tack Hanna! Testade hälsningen igår och det funkade! :))