11 apr. 2012

Väntans tider

Jag fick en tid till min neurolog strax innan jul som jag inte kunde ta då jag vet att jag alltid får vänta på honom om han ens dyker upp. Att behöva ta ledigt från jobb kan jag göra men då vill jag veta att det finns någon mening med det. Det är också stressande att behöva vänta när jag vet att jag senare måste jobba in varje meningslös minut jag bara sitter av.....än värre är det om min neurolog aldrig dyker upp och jag får gå därifrån utan att ha träffat honom.

Idag hade jag fått en ny tid som passade mig bättre och när jag skulle betala i receptionen frågade jag om man fortfarande får pengarna tillbaka efter 30min väntan? Det fick man och jag svarade med att då ses vi snart igen för min neurolog lär inte komma i tid idag heller om han ens kommer. Jag gick sedan bort till mottagningen där jag blev placerad i ett rum medan sköterskan sa att doktorn snart skulle komma.

Som vanligt tickade tiden på utan ett ljud från varken sköterskor eller någon neurolog och efter 45min lämnade jag rummet. Gick bort till receptionen och fick pengarna tillbaka innan jag körde hem igen. Ännu ett meningslöst besök på sjukhuset och jag är glad att jag inte behöver det där stället!


Jag hittade en broschyr om fysisk aktivitet på recept medan jag väntade 
där det stod något vettigt iaf.

"De som tror att de inte har tid med fysisk aktivitet måste
förr eller senare avsätta tid för sjukdom"


Stämmer bra för sjukdomar tar tid!

8 kommentarer:

Staffan sa...

jag blir förbannad bara jag sitter här och läser! Vården är för f-n till för patienten???? Inte ens dyka upp, vad är det för djävla sätt! Jag är verkligen en lugn person som inte lätt blir arg men hade jag tagit ledigt från jobbet för att åka på ett läkarbesök och så dyker läkaren inte ens upp...gissa om jag hade blivit förbannad!! Tycker du ska kontakta honom och tala om precis hur dåligt det är!!!

Elin sa...

Alltså... FYFAN!! Jag kan förstå att man får vänta om man kommer in akut. Men såhär får det ju inte gå till! Säger som Staffan: ring till honom och berätta precis vad du känner! Och be om du har möjlighet att få byta neurolog!! (Om du nu behöver gå till någon...?)

Daniel sa...

Jag har varit både arg och irriterad på mitt sjukhus. Tyckte jag blev dåligt behandlad i samband med min diagnos vilket gjorde att jag skickade ett brev till "sjukhuschefen" och berättade hur det låg till. Var inte riktigt nöjd med svaret plus att man fortsatte strula vilket gjorde att jag bytte sjukhus. Tyvärr gjorde nedskärningar att jag hamnade på mitt gamla sjukhus igen. :(

Ska jag göra något i dagsläget kommer jag nog skicka en egenremiss till ett annat sjukhus för att se om dom vill ha mig som patient där. Tror det är enda sättet om jag ska kunna få tillbaka förtroendet för vården igen. Stället jag är på idag fungerar inte...

Elin sa...

Vet inte riktigt vad jag ska säga... Trodde inte det fick gå till såhär. Är arg och irriterad å dina vägnar!!

En tanke: kan du inte skicka ett litet välformulerat brev till Region Skåne? Det är ju trots allt de som har huvudansvaret för att vården i Skåne fungerar, och det gör den ju som du själv konstaterat inte riktigt...

Daniel sa...

Jag skulle kunna skriva ett brev bara för att se vad dom skulle svara ;).
Jag har haft lite duster med Region Skåne förr och man sa att man visste om problemen och att man skulle bättra sig. Förr hade dom bara en neurolog (min) men nu har man satt dit 2st till då det verkligen behövdes. Detta skulle lösa problemet men jag märker ingen skillnad....min neurolog kommer inte när jag har tid hos honom....jag tappas bort i systemet vilket gör att själv säger till när dom ska ta prover på mig. Har inte koll på om min neurolog tittar på dom ens? Allt känns överlag väldigt rörigt och det känns som mitt sjukhus mest har ms-behandling som ett extraknäck.

När man delar ut diagnoser gör man det över telefon.
Hallå! Du har fått ms och ska få komma in för att få börja med bromsmedicin, en sköterska hör av sig inom någon vecka....veckan blev till månad och ingen sköterska hade blivit ombedd att ringa vilket gjorde att jag själv fick se till att jag fick komma på besök och få intruktioner för hur jag skulle göra.

Dom vet om allt detta men det blir ändå inte mycket bättre! Det är heller inget nytt och jag har inget förtroende för dom längre. Enda anledningen till att jag vill ha med dom att göra är för att få ut min medicin och att dom håller koll på vad den gör med min kropp.

Anonym sa...

Jag är själv läkare inom Region Skåne och blir mörkrädd när jag läser om dina erfarenheter. Din neurolog borde verkligen skämmas!

Vi har fritt vårdsökande här i regionen så även om du blivit återremitterad till ditt lilla sjukhus så kan du hävda denna rätt för att du kan få komma till på det större sjukhuset. Nu har ju det större sjukhuset blivit enormt men jag kan tipsa om att du söker dig till det lite mer norrut belägna...
Tyvärr vet jag också att situationen fn inte är särskilt god vad gäller ffa tillgång på neurologer, men med tanke på din diagnos, din medicinska behandling som ju är potent, och det faktum att du blivit så illa behandlad som du blivit, gör att du verkligen borde ha möjlighet att bli omlokaliserad.
Basta!

Lycka till :-)

Linda sa...

Tråkigt att det blev så. Men jag undrar hur många som vet att det faktiskt råder stoor brist på neurologer i Sverige. De få som finns har alldeles för mycket jobb o det är dåligt organiserat. Jag hoppas att de som gnäller över vården inte gnäller lika mycket om skatten höjs... Jag hoppas att du iaf har nära till sjukhuset, själv har jag ca 8 mil dit.

Daniel sa...

Anonym - Jättetack för tipset!
Jag utnyttjade det där fria vårdsökandet innan och kommer göra det nu med. Hade tänkt testa det där som ligger lite mer norrut ;).

Jag såg en karta en gång över hur landets neurologer var fördelade och det är verkligen inte många så jag har full förståelse för att dom har fullt upp och man ska vara rädd om dom. Dom har dessutom många fler diagnoser än ms att ta hänsyn till.
Enda jag vill är att jag ska känna mig trygg med vården, speciellt om jag skulle bli sämre. Det gör jag inte där jag är nu! Andra sjukhus verkar ha riktiga ms-team med kuratorer, sjukgymnaster och annat som har erfarenhet av ms. Det hade känts bättre om jag visste att jag hade tillgång till dessa personerna när jag behöver det.

Det ska säkert lösa sig till det bästa! :)

Linda - Jag vet att det råder brist och har full försåelse för det. Dom behöver heller inte kalla mig om dom inte har tid då det finns dom som behöver tiderna bättre än mig. Tyvärr är det alltid samma sak med min neurolog och man får heller inget meddelande att han är sen vilket känns väldigt nonchalant.
Nu har han iaf en patient mindre att ta sig tid för då jag inte kommer gå till honom fler gånger.

8 mil är inte att leka med! Där har jag inget att klaga på och har springavstånd till 3 sjukhus i min närhet. Lyxigt värre! ;) Skatt betalar jag gärna också! :)