31 maj 2012

Söder om landsvägen ?

 Ni kanske undrar över mitt nya bloggnamn vilket jag tänkte förklara lite närmre....




Här nere finns det en väg som heter Länsväg 101 som går från Malmö bort mot Ystad och den är även känd som Landsvägen. Vi bor ca 2km söder om Landsvägen ute på Söderslätt så därför tyckte jag detta namnet kunde vara passande. Det finns också lite roliga historier kring denna vägen och man nämner den ofta när man pratar om saker och ting här nere. Man kanske har varit norr om Landsvägen och gjort något och då kan det ibland vara tryggt och skönt att komma söder om vägen igen.

Vi som bor här brukar också säga att den här vägen delar Sverige i två likvärdiga delar och allt på andra sidan vägen är norra Sverige. Det är också söder om Landsvägen som jag springer många av mina pass men det händer att vågar mig över på andra sidan ....på bilden är jag söder om vägen. ;)


Här är lite text hämtat från Wikipedia om Landsvägen:

Vägen, som korsar Söderslätt i södra Skåne, var förr huvudväg mellan Malmö och Ystad (nuvarande huvudväg är E65). Folk på Söderslätt säger skämtsamt att vägen delar Sverige i två likvärdiga delar. När vägen rätades ut och försågs med asfalt var ett skämt bland de som bodde på Söderslätt att "här växer det så in i Norden att man måste asfaltera jorden". Jordbruksmarkerna på Söderslätt anses generellt vara bland de bördigaste i Europa.

Det finns också en gammal film med Edvard Persson som heter Söder om Landsvägen och här kan ni höra Edvard sjunga en snapsvisa från den.

8 kommentarer:

Karin sa...

Som dalmas (vilket är söder om Sveriges mitt) storknar jag åt denna Sverige beskrivning!! :-)

anneliten sa...

Hihi. Tänkt att Sverige är så avlångt! Jag har kusiner i Skåne. När jag var nere som tonåring var jag en underlig filur som kom så långt norrifrån (södra Sörmland) och jag fick mycket frågor om kyla och myggor...

anneliten sa...

Frågor från kusinernas kompisar alltså. Kusinerna var ju beresta och hade varit så långt norrut som Norrköping.

Daniel sa...

Karin - Jag kommer också från norra Sverige och blev lite förvånad när jag hörde detta. Är uppvuxen några kilometer nordost om Malmö! ;)

Anneli - Haha! Det är verkligen ett lååångt land! Själv förvånar jag mig alltid över hur mycket kryp och smådjur som flyger runt när man kommer norröver. Här på andra sidan vägen finns inte mycket skog och därför betyldigt mindre mygg och annat. Bara getingar!

Löpning & Livet sa...

KOmmer man fårn värmland som jag borde man alltså vara en riktigt norrlänning enligt er? ;)

Daniel sa...

Ooo ja! Du kan ju ta en kvällspromenad till Treriksröset därifrån! ;)

Peter Tersmeden sa...

Härliga beskrivningar.
Jag brukar tänka på dig när det blåser härupp i östergötland för du säger att det alltid blåser hos dig.
Edward Person är en härlig figur men från den filmen så sjunger han även Jag har bott vid en landsväg som jag ofta sjunger när jag är ute hos PRO. Den är poppis.

Ha det gott.

Daniel sa...

Visst blåser det alltid här och idag är inget undantag!
Mer skånskt än Edvard Persson blir det knappas! Kul att ni sjunger lite Edvard på andra sidan vägen också ;)