15 juni 2012

Min nya bromsmedicin


Nästa vecka ska jag till sjukhuset för lite genomgång kring min nya bromsmedicin och jag kommer också börja bromsa nästa vecka efter att nu ha stått utan under en kort period. Än en gång har jag mått bättre och bättre efterhand som medicinen gått ur mitt system. Jag har känt mig piggare, gladare och mina luftvägar är nu nästan helt klara igen vilket är en ren befrielse!

Det känns inte kul att börja medicinera igen men jag måste ge den här andra medicinen en chans för det är något annat än den jag har idag. Det är ingen ny medicin vilket jag gillar för då finns det bra med dokumentation och man vet om risker och biverkningar. Tyvärr verkar det som man inom ms-världen kan släppa ut nya mediciner lite väl fort vilket kan ställa till med läskiga biverkningar. Ett exempel var när man runt 2005 släppte Tysabri och lät patienten stå på interferon (Avonex) samtidigt vilket gjorde att patienter dog på kuppen. Därför är jag alltid väldigt skeptisk kring nya saker som inte har hunnit testas ordentligt, läkemedelsbolagen är heller inte så glada att skylta med dessa saker även om dom är skyldiga att rapportera vilket gör att man får gräva fram infon. Man ska ifrågasätta!

Angående min nya medicin så har jag vägt för och nackdelar och det känns nog ganska bra ändå när jag väger dom mot varandra....


Nackdelarna:

Jag måste ta en spruta varje dag istället för varannan som jag gjorde med min gamla.

Det är en kylvara vilket min gamla inte var.

Det verkar som det finns stor risk att man får utslag på injektionsstället vilket inte var något problem med min gamla. Nu behöver jag heller inte få några problem så det kanske kommer gå toppen och jag kan våga visa mig på stranden i sommar trots allt.

Fördelarna:

Biverkningarna är i stort sett obefintliga och saker som influensasymptom får man inte av denna. Det finns heller inga förknippningar med depressioner vilket min gamla hade. En av dom läskigaste sakerna med den gamla var att man kunde få självmordstankar vilket jag inte gillade. Kan inte säga att jag känt av dessa sakerna men nu när jag fått skiten ur mitt system så känner jag mig piggare och gladare så kanske har den gamla påverkat mig trots allt?

Min gamla medicin kunde kroppen bilda antikroppar mot vilket gör att den tappar effekt med tiden. Jag har testat positivt för antikroppar men dom har varit på rätt sida gränsen hittills vilket gjort att jag kunnat fortsätta med min behandling. Den nya kan man inte bilda antikroppar mot.

Jag behöver inte blanda denna medicinen som jag fick göra med min gamla. Sprutorna är förfyllda och färdiga att använda direkt. Min gamla medicin fick jag blanda en saltlösning med ett pulver och sedan dra upp i sprutan innan injektion.

Även om det är kylvara så klarar den några veckor i rumstemperatur vilket gör att jag fortfarande kan resa med den utan större problem.

Medicinen bromsar också sjukdomen lika bra som min gamla dvs runt 30%. Den aktiva substansen i den nya är något som heter glatirameracetat och i min gamla var det interferon-beta.

Något jag också gillar med den här medicinen är historien bakom den som jag fick förklarat för mig en gång. Jag satt på en middag och min bordsdam som var forskare inom ms berättade att det var lite turligt att denna medicinen kom ut på marknaden. Nu har jag ingen faktalänk till detta så ta det för vad det är men så här har jag hört att det var...

Teva är ett Israeliskt läkemedelsbolag som tog fram Copaxone när interferonbehandlingen redan var i full gång. Eftersom detta inte var någon interferon ville dom andra stora jättarna bevisa att deras interferoner var störst bäst och vackrast. Detta gjorde att dom slog på stora trumman med studier och annat för att stoppa Copaxonen från att ta marknadsandelar. Dom sköt sig själv i foten för det visade sig att Copaxonen var minst lika bra som interferonerna och Teva slapp dessutom bekosta dessa studier.

Här är också en liten video över hur medicinen fungerar för dom som är intresserade:

5 kommentarer:

sune överhagen sa...

Hej Daniel,
Apropå Copaxone kanske detta är intressant för dig: http://multiple-sclerosis-research.blogspot.se/2012/06/glatiramer-acetate-3x-per-week.html

Hälsningar
Sune Ö

Ingmarie sa...

Håller tummarna för att detta ska funka perfekt! Och för loppet förstås. :-)

Helena sa...

Hoppas och tror det kommer funka jättebra :-D

Kram H

Staffan sa...

Lycka till idag Daniel, det kommer gå jättebra tror jag!

Daniel sa...

Sune - Tack för länken! Hoppas man kan få börja med denna uppdaterade version fort om man redan står på Copaxone. 3ggr i veckan låter riktigt bra! :)

Ingmarie - Tack för tummarna! Hoppas också på detta...verkligen! Funkar inte detta får jag nog stå utan broms...

Helena - Jag är verkligen hoppfull! Är trött på bromsmediciner men måste ge detta en chans. Kram!

Staffan - Det tror jag med! Känner ingen press och ska bara försöka göra ett snyggt lopp! Hoppas det kan gå fort också! :)