7 juli 2012

Glad gubbe!


Idag är jag en riktigt glad gubbe för jag har haft en riktigt bra fredag som dessutom var en ledig fredag från jobbet! Det ni ser på bilden ovan är också glada gubbar i min injektionskalender för sedan jag skrev inlägget i måndags om att jag var rädd för mina mediciner så har det faktiskt gått bra utan missöden! Nu hoppas jag bara inte att det blir värre bara för att jag skriver detta men jag vill gärna dela med mig lite!

Fredagen började också riktigt bra med ett styrkepass hemma på 40 chins samt ett gäng grymma armhävningar med mina handtag som satt där dom skulle. Därefter blev det till att rocka loss med lite hemmafix med min "nya" skruvdragare. Mitt batteri har gått sönder sedan länge men nu har jag äntligen fått tag på ett nytt och kan få gjort lite saker. Som hemmafixare och husägare är man verkligen handikappad utan en skruvdragare!

Det blev också löpning idag och det skulle springas snabbdistans på kvällen. Sofie var ute på annat och jag skulle vara själv men så hade en vän på andra sidan Landsvägen frågat om jag inte ville komma över för att springa lite tävling och äta pizza. Svårt att tacka nej till detta trots att jag sagt att jag inte ska tävla då det ändå bara går skit för mig nuförtiden. Nu tänkte jag heller inte se detta som tävling utan som en träning med nummerlapp på bröstet så jag efteranmälde mig till 5km då 10km inte passade så bra med mitt program.

Jag åkte upp framåt kvällen med skön musik i högtalarna när jag någon mil innan Kristianstad börjar känna konstiga saker i bilen. Hastigheten är runt 100km/h och jag har bilar både framför och bakom när jag känner att det börjar skaka oroväckande i bilen. Det var riktigt läskigt för jag kunde inte stanna men hittade ganska fort en avfart att köra av på. När jag kollar bilen ser jag att alla fem bultarna på höger framhjul är lösa och blir ännu räddare. Jag fick spänt dom igen men vet inte varför alla lossnat? Hade inne bilen för nya däck för en månad sedan och antagligen har någon i verkstaden haft en dålig dag eller så har någon försökt skruva loss och sno hjulet.

Bild lånad av Startskottet

Jag kom ändå i god tid till start och fick värmt upp ordentligt innan startskottet smällde! Det var en märklig start där alla var rusiga och trummade på som aldrig förr. Jag brukar gå ut hårt men jag vet inte vad dom här killarna och tjejerna laddat med för jag blev omsprungen av alla möjliga löpare. Funderade ett tag på om jag höll dåligt tempo men såg på min Garmin att det var bra tempo trots allt.

Första kilometern gick på 3:27 och då var jag ändå inte värst som sagt men sedan började folk bli avtrubbade och jag kunde plocka lite placeringar. Efter ett tag börjar jag få häng på en orienterare och en annan löpare som ligger och drar ihop och vid 3km är jag ifatt dom. Skrattar lite för mig själv och tänker att det nog kan vara smart att ta rygg på orienteraren så att vi inte springer vilse i villaområdet och vi kommer igenom utan problem.

Vi kommer sedan ut på en liten raksträcka med vind där jag åker snålskjuts bakom dom till jag ser en fotograf längre fram. Jag hade ju inte med min egen fotograf som ni ser på avsaknaden av bilder så jag gick upp jämsides för att förhoppningsvis hamna i bild. Detta var också ett sätt för mig att säga till dom andra löparna:

Här är jag killar och jag har pigga ben!

....och jag hamnade i bild! :)     Bild lånad av Startskottet

Det var pigga ben och jag blev lite väl bekväm bakom killarna vilket gjorde att tempot sjönk en aning. Det var orienteraren som fick dra men vid 4km tröttnade han ordentligt medan jag och den andra löparen ökade och drog ifrån. Den andra killen ökande mer än väntat och jag lyckades inte bita mig fast i ryggen vilket gjorde att han snabbt fick en lucka på ca 30m. Jag tänkte att han säkert skulle tröttna mot slutet och lät mig inte stressas utan höll mitt tempo som var strax under 3:40min/km.

Med 500m kvar säger en funktionär till mig att killen framför ser sliten ut vilket gör att jag tänder till lite. Jag inser dock att avståndet är för långt och ville inte utsätta mig för den smärtan jag skulle behöva ta för att hinna ifatt honom. Jag hade lite extra krut men detta skulle ju vara en träning så jag riskerade inget utan fortsatte köra på mot mål i mitt tempo. Jag korsade mållinjen på 18:10 som gav en 7:e plats av dom 127 löparna i herrklassen.

Glad gubbe efter målgång

Jag hade inte koll på tiden medan jag sprang men blev väldigt glad när jag tittade på klockan för jag trodde inte att jag skulle kunna snitta 3:38-tempo över 5km med tanke på hur det varit senaste tiden. Tiden är också bara 19sek från mitt pers och idag var känslan tillbaka vilket gladde mig ännu mer. Ansträngningen var heller inte speciellt hög, snittpulsen blev 163bpm och max 170bpm. Detta kan jämföras med 5km på bana för några veckor sedan då jag kom in på 18:26 med en snittpuls på 170bpm och max på 177bpm.

Idag var jag klart snabbare och hade en behagligare resa vilket känns grymt skönt! Mitt självförtroende behövde verkligen detta och idag är jag en glad gubbe!

Tiderna



15 kommentarer:

Snorkkis sa...

Glada gubbar gillas! Bra sprunget! Vilken låg och fin puls; vad ligger medelpulsen på på ett millopp och på maran? Över 160 gissar jag att många har av att bara springa ett vanligt pass.

Läskigt med hjulet...

Staffan sa...

Härligt formbesked och fin fart med grymt låg puls, men så har du ju lägre maxpuls än jag, jag hade nog snittat ca 188-190 :)

Skönt att medicineringen funkat bra också!

anneliten sa...

Härligt! Ja, allt utom hjulet då.

Suzan sa...

Härligt!

Västgötskan sa...

Vilken skön känsla! Härligt för dig med lite "formbesked". :-)

Vad gäller däcket; har ni nyligen bytt däck så brukar verkstaden rekommendera att man ska dra åt bultarna ytterligare efter x antal mil.
(Egentligen bör det väl inte behövas med deras kraftiga verktyg, men de brukar säga så när vi har bytt).

Unknown sa...

Hej du glada gubbe, bra att det fixade sig med bil & halvmil. Alltid trevligt med besök av "söderfolket", välkommen åter :-)

Löpning & Livet sa...

Häftigt! Jag undrar var det här ska sluta? Snart kommer du vinna allt! :) grymt sprunget och alltid roligt med glada gubbar!

mikael sa...

Grattis till en fin tid. Är som sagt inte särskilt förvånad :)

Kicki sa...

Grattis till en bra tid. Hoppas på många fler glada gubbar för dig nu :)
Kram

Anonym sa...

Härligt:-)! Keep fighting !
Monika

Lisa sa...

Bra sprungit! En sjundeplats ar inte fy skam:) Och en bra tid hade du oxo! Laskigt forresten med bildacket, tank om det lossnat helt... Sjukt att sant ska hande EFTER att man varit pa verkstan.

Ingmarie sa...

Det är ju det jag säger, det vänder alltid!

Sara sa...

Se där, det finns hopp om fart :) Bra sprungit! Ska du till Ystad och Wallander på tisdag?

Annika sa...

Glada gubbar gillas! Med hopp om fortsatt god hälsa!

Daniel sa...

Snorkkis - Tack! Min medelpuls på Stockholm Marathon 2010 var 158bpm och senaste i Köpenhamn var den bara 153bpm mest för att benen totaldog. På ett millopp ska jag gärna snitta över 165bpm om jag ger allt.

Staffan - Sådär hög puls hade jag spytt av för längesedan...men så är ju pulsen så olika för alla ;)

Anneli - Hjulet kunde jag varit förutan men annars blev det en härlig fredag! :9

Suzan - Yey! :)

Västgötskan - Har också hört att vissa säger det men inte på min verkstad. Brukar själv byta hjul och då kollar jag alltid någon vecka efteråt så allt ser bra ut. Får nog göra det när det gäller verkstaden i fortsättningen..

Tony - Tack för en trevlig kväll! Tror detta har blivit en tradition nu! ;)

Andréa - Tack! Vet att jag har kapacitet för mycket bara jag kan hitta rätt. Kanske går det på rätt väg nu?

Mikael - Tack! Du brukar ha höga tankar om mig så jag förstår att du inte är förvånad ;) Hade dock haft svårt att hänga på dig men din grymma form! ;)

Kicki - Tack! Det finns några glada gubbar till nu i kalendern! :) Kram!

Monika - Jag ger mig aldrig! ;)

Lisa - Man tycker man borde kunna lite på att allt är ok efter man varit på verkstad men tydligen inte. Ska ta upp det med dom vid nästa besök eller när jag har vägarna förbi.

Ingmarie - Hoppas verkligen det går på rätt håll nu. Det kan ju inte vara kräftgång för evigt ;)

Sara - Det finns hopp! :) Kommer inte till Ystad, måste fortsätta jobba på formen och på tisdag blir det istället intervaller på 5x5min ;)

Annika - Tack! Det är fortsatt glada gubbar här! :)