28 aug. 2012

Mängd

Det här veckan är planen att köra mycket mängd och jag kommer hålla igen på fartträningen. Tanken är att landa någonstans runt 100km på söndag och jag är redan uppe i 26km med dagens pass inräknat. Som det ser ut nu kommer jag springa varje dag med riktigt lugna återhämtningspass i "mellandagarna" så får jag se om det håller. Veckan kommer sedan avslutas med Trailcamp Körsbärsdalen ute på Österlen som jag verkligen har längtat efter och det ser dessutom ut att bli bra löparväder till helgen!

Bild lånad av Stigarna

Dagens pass var segt med hård vind och morgontrötta ben vilket gjorde att jag fick kriga en del trots att tempot inte var så högt. Långa intervaller på 3x15min med 3min joggvila stod på schemat och jag var väldigt nöjd efter detta ganska tuffa pass. Jag tror det är precis denna typen av pass jag behöver för att öka på uthålligheten igen. Långa intervaller med aktiv vila måste jag satsa mer på för här märker jag verkligen mina brister!

Dagens tider! (allt inräknat)




2 kommentarer:

Staffan sa...

Bra pass! Jag tror också mycket på de längre intervallerna för uthållighet och inte minst pannbensträning. Fyrahundringar är skoj och bra för löpsteget men hur mycket nytta man har av dem är jag inte lika säker på...

Det där är ju toppenträning både för halvmaran, maran och gör säkert bra för milen också!

Daniel sa...

Jag funderar också på hur mycket nytta korta intervaller egentligen gör. På mig verkar det inte ha mycket effekt längre och jag måste testa annat nu. Som du säger så är nog dessa långa intervallerna bra för dom flesta distanserna. Jag har också blickat tillbaka på förra sommaren då jag hade en fin formtopp i augusti. Jämfört mot denna så körde jag mer långa och sega pass då med Lidingöloppet som mål. Jag blev även snabbare på kortare distanser :)