4 sep. 2012

Köttade benen

Idag fick sig benen en ordentlig omgång då jag efter jobbet tog en tur inom gymmet för ett riktigt ben och core-pass. Jag höll på i ca 60min med diverse övningar men fokus låg mest på vader där jag gick igenom hela mitt program av olika tåhävningar. Både sittande i en maskin för just vader också min "specialare" som man egentligen ska använda på andra hållet för framsida lår. Efter tips från en bloggläsare (Gabriel) i början av året har jag nu också fått rutin på att vinkla fötterna olika i maskinen för att få med alla delar av vaden. Jag har visat min maskin förut men här är den igen, 50kg ligger vikterna på.



Jag avslutade sedan passet med ett gäng plankor på Powerplaten innan jag åkte hem och laddade om för kvällens intervallpass med klubben. Långa intervaller på 4 x 2,5km stod på schemat och vi sprang dom inte på bana utan på en uppmätt sträcka som går på cykelbanor och parkgångar vilket blir lite roligare på längre intervaller.

Med tanke på det tuffa benpasset någon timme före hade jag inte så höga förväntningar och det var också min plan att springa intervallerna med trötta ben. Första intervallen landade på 9:27 och det kändes helt ok trots allt. På den andra ökade jag till 9:24 med bra draghjälp av en klubbkompis. Nu började styrkepasset kännas i benen och jag tog det lite lugnare på den tredje för att inte tappa helt på den sista intervallen. Den 3:e landade på 9:28 och men tanke på att benen nu var väldigt trötta var jag nöjd om jag kunde pricka in den sista under 9:30. Även här fick jag fin draghjälp av en annan klubbkompis och jag krigade fram en tid på 9:25. En High Five på det och vi var båda nöjda med ett riktigt fint intervallpass!

4 kommentarer:

Lisa sa...

Benpass is the shit:)
Det där med att vinkla fötterna fick jag också reda på för ett tag sen, svinbra! Märker alltid att det krampar när jag vinklar inåt...

Daniel sa...

Visst är det! :) Det är otroligt vad lite olika vinklar kan göra med samma övning.

Unknown sa...

Imponerande att kunna träffa intervallerna så nära varandra, du hade ju kunnat ta jobb som Atomklocka :)

Daniel sa...

Stabilt värre! :)