7 okt. 2012

Längsta långpasset

Helgen har verkligen gått fort och vi har haft fullt upp med både det ena och andra. Det har blivit lite affärer på Blocket där vi både köpt och sålt saker vilket känns väldigt rätt på något sätt. Kul att andra kan få glädje av ens saker också får man själv pengar till att köpa annat. Lite lustigt var det när det ringer en kort stund efter jag lagt ut annonsen och det är en klubbkompis på andra sidan som vill köpa våra stolar som vi hade lagt ut. Det är samma klubbkompis som jag spurtade med på Sydkustloppet förra året fast då var vi inte klubbkompisar.


När han hämtade stolarna bestämde vi också en löpardate för dagens långpass vilket passade mig bra eftersom jag skulle springa väldigt långt idag, tiden går ju snabbare med sällskap! För mig stod det 35km på schemat vilket är det längsta långpasset inför New York. Det skulle också vara en fartökning upp i maratempo mellan 15-25km.  Tyvärr var jag ganska sliten i benen efter att ha tilläggsisolerat och lagt golv på vinden under lördagen så jag bestämde mig för att bara springa lugnt igenom hela passet. Det blåste också hårt och var ganska kallt vilket inte brukar vara optimalt för mig. Jag blir så stel i kroppen och är rädd för att dra på mig skador i kylan. Vinden ute på Söderslätt är verkligen tuff ibland men den bygger pannben å andra sidan!

Jag började med att springa bort till min klubbkompis som bor ca 9km från bort där han stod redo för att ge sig iväg. Han skulle inte springa lika långt som mig utan höll sig runt 17km vilket blev perfekt för när vi kom hem till honom igen hade jag ju mina 9km kvar och fick då ihop 35km. Det var riktigt trevligt med sällskap och min klubbkompis är en väldigt erfaren löpare så jag sög åt mig av det han berättade om löpning. Han är grym och har en gång i tiden sprungit 5km under 15min! Respekt!!!

När jag sedan sprang hemåt försökte jag mig ändå på en liten fartökning vid 30km. Det kändes väl helt ok men jag var väldigt stel i den råa vinden och dessutom började det bli mörkt vilket inte gjorde det bättre. Jag slog därför av på tempot igen för att inte riskera något, inte läge att skada sig nu!

Dom 35 kilometerna avverkades på ganska exakt 3 timmar och jag kände mig nog ganska stark hela vägen trots allt. Det var inte optimalt att springa idag men det blev ändå ett bra långpass och jag fick ihop en fin vecka på exakt 100km. En vilodag på detta ska sitta fint nu!


Inga kommentarer: