1 sep. 2013

Det blev inget bra lopp


Före start. Fint väder och trevligt sällskap.

Trelleborgsloppet blev ett misslyckat lopp men en kropp som inte ville springa. Jag tyckte det kändes lite segt under uppvärmningen och jag hade lite ont i huvudet. Av erfarenhet vet jag att kroppen kan luras lite när det är tävling och mina bästa lopp har jag nog gjort när känslan inte varit så bra under uppvärmningen. Jag hoppades att detta skulle vara ett av dom tillfällena och när startskottet gick var jag väldigt hoppfull att jag skulle få till ett bra lopp.

Vi startade med ett var på löparbanan och det blev genast trångt i innerkurvan. En tjej snett bakom mig tappade balansen och ramlade framåt men lyckades fånga min arm i fallet och vägrade släppa taget. Hon höll på att slita av mig klockan med jag gjorde vad jag kunde för att försöka dra upp henne så hon kunde hitta balansen igen men efter ca 10m föll hon ändå i backen. Jag vet inte hur det gick för henne sedan man jag kunde inte stanna för då hade jag nog ställt till med ännu mer oreda i innerkurvan.

Det flöt sedan på utan några incidenter och jag försökte hitta flytet i löpningen. Kroppen var tung och jag hoppades att det skulle släppa medan jag fortsatte enligt plan att göra sub37. Benen blev tyvärr bara tyngre och tyngre och vid 5km gick det inte att hålla trycket uppe längre. Kroppen var som bly och det var bara att acceptera läget och ta mig i mål utan att utmana för mycket.

Jag kom in på 39:04 och efteråt hade jag väldigt ont i kroppen och frös. Något skit låg definitivt och lurade i kroppen och när jag kom hem tog jag ett varmt bad för att få upp värmen. Idag har jag känt av ett lättare halsont ihop med ett tryck i bihålorna och kroppen har varit ganska slut med värk på lite olika ställen. Jag hänger inte läpp över detta för det finns en bra förklaring till att det inte gick bra och jag vet att formen finns där. Nu blir det helvila tills jag känner mig pigg igen också laddar jag om för en halvmara om tre veckor.

Tiderna från loppet



4 kommentarer:

anneliten sa...

Jag har blivit en sådan där som förmanar andra... Inte springa förkyld. Var rädd om hjärtat!

Daniel sa...

Helt rätt! Därför springer jag inte nu när skiten brutit ut. En förkylning kan starta skov och annat också så jag är försiktig...

Staffan sa...

Det syns ju tydligt att kroppen protesterade halvvägs! Ändå springer du sub40 med marginal, stabilt. Bara att vila nu och låta kroppen läka ut infektionen och komma tillbaka till halvmaran med fräscha ben och revanschsugen skalle!

Daniel sa...

Det känns stabilt och jag vet att formen att bra nu. Springa sub40 på en dålig dag får man väl ändå vara nöjd med ;)